تکنیک های بهینه سازی سرعت وب سایت

show.aspx

پنج شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳

تکنیک های بهینه سازی سرعت وب سایت

بهینه سازی سرعت وب سایت با استفاده از تکنیک های خاصی مانند: فشرده سازی حجم تصاویر و بهینه سازی کدها به منظور جذب کاربران بیشتر صورت می‌گیرد.

این مطلب را گوش کنید:

 

خلاصه ویدیویی تکنیک‌های بهینه‌سازی سرعت سایت :



مهم‌ترین هدف گوگل بهبود تجربه جستجوی کاربران است؛ از همین رو ایندکس‌شدن (ثبت صفحات وب‌سایت در پایگاه‌داده موتور جستجویی مثل گوگل) نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها را در اولویت قرار داد و رتبه‌بندی نتایج جستجو را بر اساس آن تعریف کرد. دلیل این موضوع نیز کاملاً مشخص است زیرا امروزه اغلب کاربران برای جستجوی پرسش‌ها و افکارشان از تلفن‌های همراه نسبت به دستگاه‌های دیگر بیشتر استفاده می‌کنند. قبل از هر چیزی باید سرعت وب‌سایت را مشخص کرد، همان‌طور که شرکت‌های خودروسازی پس از مرحله طراحی و تولید و قبل از عرضه محصول خویش، آن را از مرحله تست می‌گذرانند تا از سلامت آن مطمئن شوند.

 

در این مقاله از سایت وب‌پارسه، تکنیک‌های بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت را بررسی خواهیم نمود و در انتها چند ابزار کاربردی برای سنجش سرعت آن به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، پس لطفاً با ما همراه باشید:

 

اهمیت بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت:

طبق آماری که گوگل ارائه کرده است: "حدود 50 درصد از کاربران برای بارگذاری صفحات وب‌سایت، بیشتر از 2 ثانیه صبر نمی‌کنند." این موضوع به معنای آن است که سایت‌هایی که دیرتر لود می‌شوند، فرصت تبدیل کاربر به مشتری را از دست می‌دهند یا به عبارتی از نرخ تبدیل بسیار پایینی بهره می‌برند.



طبق همین آمار، می‌توان گفت: نیمی از کاربرانی که به وب‌سایت‌ها مراجعه می‌کنند، توقع دارند اطلاعات مدنظرشان نهایتاً ظرف 3 ثانیه بارگذاری شود و در غیراین‌صورت آن صفحه را ترک خواهند کرد و ممکن است هرگز به آن وب‌سایت مراجعه نکنند. تنها ثانیه‌ای کافی است تا تمام زحماتی که طراحان و برنامه‌نویسان برای طراحی وب‌سایت کشیده‌اند، بر باد برود.

 

راهکارهای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت:

بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌ها می‌شود که باهدف کاهش زمان بارگذاری صفحات، بهبود عملکرد و تضمین دسترسی سریع‌تر کاربران به محتوا شکل می‌گیرند. با اجرای این تکنیک‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند مطمئن شوند که وب‌سایتشان نه‌تنها به‌سرعت بارگذاری می‌شود بلکه به‌طور مؤثری رضایت کاربران را جلب نموده و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق این تکنیک‌ها خواهیم پرداخت و راهکارهای عملی را برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت ارائه خواهیم نمود:


راهکارهای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت
راهکارهای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت

  • بهینه‌سازی تصاویر:

تصاویر یکی از بزرگ‌ترین عوامل کندشدن سرعت بارگذاری صفحات وب هستند. ازآنجایی‌که تصاویر به‌راحتی توانایی انتقال حجم بالایی از اطلاعات را دارند، باکیفیت و واضح بودن آن‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. ممکن است بتوان کیفیت عکسی را با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ کمی پایین آورد اما حجم آن در این حالت تغییر خاصی نمی‌کند و بالعکس اگر از نرم‌افزارهای کاهش حجم استفاده کنیم، کیفیت تصویر آن‌قدر پایین می‌آید که پیام درون آن برای بیننده واضح نخواهد بود. حتماً می‌پرسید: پس چاره چیست؟ به همین منظور، ابزارهایی کدنویسی شده‌اند که توسط آن‌ها می‌توان تصاویر را با حداقل کاهش کیفیت فشرده‌سازی نمود.

 

این ابزارها به‌صورت وب، نرم‌افزار، کد و افزونه‌های وردپرسی در دسترس هستند. این نوع عملیات معمولاً بر روی فایل تصاویری اجرا می‌شود که فرمت ‌آن‌ها JPEG، PNG، WEBP و AVIF است. این فرمت‌ها از بهترین قابلیت برای ارائه کیفیت مناسب با حداکثر کاهش حجم برخوردار هستند. قبل از این‌که حجم تصاویر را کاهش دهید ابتدا باید از نحوه برش صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید. به‌علاوه این‌که می‌توان قابلیت Lazy Load را برای المان‌هایی مثل تصاویر، داخل صفحات وب‌سایت فعال کرد تا تنها زمانی که کاربر به قسمت مربوط به آن‌ها مراجعه می‌کند، بارگذاری شوند. درصورتی‌که این امکان فعال نباشد به‌محض ورود کاربران به صفحه سایت، تمامی المان‌های داخل آن به‌طور هم‌زمان شروع به بارگذاری می‌کنند و درنتیجه، سرعت بارگذاری کاهش می‌یابد.


بهینه‌ سازی سایت
بهینه‌ سازی سایت

  • بهینه‌سازی کدهای سی‌اس‌اس و جاوا اسکریپت:

تکنولوژی ساخت اسلحه را به‌عنوان الگویی در ذهن خویش تصور کنید. شرکت‌های سازنده این ابزار، طی دهه‌های اخیر در تلاش بوده‌اند تا با حذف بخش‌های مختلف آن و استفاده از مواد سبک، فرآیند حمل آن را برای سربازها راحت‌تر کنند. همین موضوع در خصوص کدهایی که برای طراحی سایت استفاده می‌شوند نیز صحت دارد.

 

کدهای اضافی و غیرضروری، باید به‌طور کامل حذف و باقی‌مانده آن‌ها به بهترین نحو ممکن بهینه شوند تا در عین فشرده بودن، بارگذاری صفحه وب‌سایت را با سرعت و راحتی تمام به اجرا در بیاورند. همچنین طراحان سایت می‌توانند با بهره‌گیری از حافظه کَش مرورگرها، امکانی را فراهم کنند تا اطلاعات به‌صورت خودکار ذخیره شده و از بارگذاری مجدد آن‌ها در صورت مراجعه دوباره کاربران جلوگیری گردد.

 

  • بهینه‌سازی ساختار HTML:

ساختار HTML ساده و بهینه به مرورگر کمک می‌کند تا محتوای صفحه را بهتر شناسایی و تحلیل کرده و آن را به‌سرعت اجرا و بارگذاری کند. با ترکیب فایل‌های CSS و JavaScript و همچنین استفاده از تکنیک‌هایی مانند CSSsprite، می‌توانید تعداد فراخوان‌های HTTP را کاهش داده و درنتیجه، سرعت بارگذاری صفحه سایتتان را افزایش دهید.



درواقع، تکنیک CSSsprite باعث می‌شود چند عکس در تصویری واحد به‌جای فراخوان‌های متعدد تنها با یک فراخوان به اجرا دربیایند و درنتیجه این عمل، سرعت بارگذاری سایت افزایش خواهد یافت. علت این مسئله، مدت‌زمان بالایی است که فراخوان HTTP نسبت به دانلود آن نیاز دارد؛ یعنی تقریباً فراخوان المان‌های وب‌سایت، چیزی حدود دوبرابر دانلود آن‌ها زمان می‌برد.

 

  • استفاده از شبکه تحویل محتوا:

با استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)، می‌توان فایل‌های وب مانند: تصاویر، CSS و JavaScript را به سرورهای مختلف در سراسر جهان به‌صورت بهینه و سریع توزیع کرد. درنتیجه، کاربران به نزدیک‌ترین سرور متصل شده و فایل‌ها با سرعت بیشتری برای آن‌ها بارگذاری می‌شوند.



  • انتخاب هاست مناسب:

انتخاب هاست مناسب که از سیستمی حرفه‌ای با پردازنده قوی، حافظه رم کافی و دیسک SSD برخوردار باشد، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سرعت بارگذاری وب‌سایت را افزایش دهد. اگر از وب‌سایتی داینامیک استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل نمایید که هاست شما توسط برنامه‌نویسی PHP و سیستم مدیریت پایگاه‌داده به‌خوبی پشتیبانی می‌شود. سیستم برنامه‌نویسی PHP به ارسال، خواندن و ویرایش اطلاعات از پایگاه‌داده کمک می‌کند.

 

  • بهینه‌سازی پایگاه‌داده:

با طراحی کوئری‌های (درخواست اطلاعات) بهینه و استفاده از ایندکس‌ها، می‌توان سرعت دسترسی به اطلاعات در پایگاه‌داده را افزایش داد. با ترکیب چندین کوئری در قالبی واحد، تعداد درخواست‌های ارسالی به پایگاه‌داده کاهش‌یافته و درنتیجه سرعت بارگذاری صفحه بهبود می‌یابد.


آموزش بهینه‌ سازی سایت
آموزش بهینه‌ سازی سایت

  • حذف پلاگین‌ها و افزونه‌های غیرضروری:

هر پلاگین یا افزونه‌ای که استفاده نمی‌شود، می‌تواند بر سرعت بارگذاری وب‌سایت تأثیر منفی بگذارد. دلیل این مسئله وجود چنین پلاگین‌هایی نیست بلکه بی‌استفاده بودنشان است. به‌علاوه، اگر پلاگین‌های قدیمی و دارای باگ به‌روزرسانی نشوند، می‌توانند باعث کندی وب‌سایت گردند. بنابراین، به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها بسیار مهم است.

 

  • استفاده از کش مرورگر:

با فعال‌کردن کش مرورگر، نسخه‌های ذخیره شده از صفحات وب در حافظه مرورگر ذخیره شده و در بازدیدهای بعدی از بارگذاری مجدد آن‌ها جلوگیری می‌شود.

 

نرم‌افزارهای تست سرعت وب‌سایت:

همان‌طور که ابتدای این مقاله قول داده بودیم در این بخش چند نمونه از ابزارهای تست سرعت وب‌سایت را به شما معرفی می‌کنیم:


نرم‌ افزارهای تست سرعت وب‌سایت
نرم‌ افزارهای تست سرعت وب‌سایت

1. جی‌تی‌متریکس:

اولین و بهترین ابزار برای تست سرعت وب‌سایت، جی‌تی‌متریکس (GTMetrix) می‌باشد. البته این ابزار مدتی است که برای کاربران ایرانی غیرقابل‌دسترس می‌باشد اما خبر خوش، فراهم بودن امکان استفاده از این ابزار با نرم‌افزارهای تغییر IP است.

 

2. پیج‌اسپید اینسایتز:

پیج‌اسپید اینسایتز (PageSpeed Insights)، یکی دیگر از ابزارهای تست سرعت وب‌سایت است که توسط شرکت گوگل ساخته و به کاربران ارائه گردیده است؛ به همین دلیل استفاده از این ابزار اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. با درنظرگرفتن این موضوع که هدف از سئو سایت جلب نظر گوگل است، می‌توان گفت: آماری که این ابزار ارائه می‌دهد به معیارهای موتورهای جستجو نزدیک‌تر خواهد بود.

 

3. وب‌پیج‌تست:

وب‌پیج‌تست (WebPageTest) نیز همانند دو ابزاری که معرفی شد، طی فرآیند تست سرعت وب‌سایت کاربرد دارد. جزییات اطلاعاتی که این ابزار ارائه می‌نماید به‌خوبی و دقت GTMetrix نیست اما ممکن است در استفاده از دو ابزار قبلی با مشکل مواجه شوید و به همین علت، تصمیم گرفتیم تا ابزار دیگری نیز به شما معرفی کنیم.

 

4. یلولب:

یکی از گزینه‌هایی که احتمال می‌رود در آینده بتواند جای خالی جی‌تی‌متریکس را برای کاربران ایرانی پر کند، ابزار یلولب (YellowLab) است که با استفاده از آن، اطلاعات خاصی را کسب خواهید کرد. به‌عنوان‌مثال: اگر برای بررسی سرعت سایتی اقدام به استفاده از این ابزار کنید، متوجه خواهید شد که اطلاعات کاملی را در خصوص مشکلات فنی سایت به شما ارائه می‌دهد و علاوه‌برآن با کلیک بر روی هرکدام از آن‌ها، می‌توانید به جزییاتی دسترسی پیدا کنید که در رفع اشکالات فنی به کمک شما خواهند آمد.

 

5. پیج‌لوسیتی:

از دیگر ابزارهایی که برای عملیات تست سرعت می‌توان از آن استفاده کرد، پیج‌لوسیتی (PageLocity) است. این ابزار، میزان سرعت سایت را مشخص کرده و اطلاعات محدودی در خصوص آن به شما ارائه خواهد داد که کارایی چندانی ندارد. درکل، بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت فرآیندی است که نیاز به نظارت و به‌روزرسانی مداوم دارد. با پیاده‌سازی این تکنیک‌ها، می‌توانید به‌طور قابل‌توجهی سرعت وب‌سایت را افزایش داده و تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم آورد.


آموزش بهینه‌ سازی سایت
آموزش بهینه‌ سازی سایت

جمع‌بندی:

پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی و فشردگی مشغله‌های روزمره، باعث شده تا کاربران به دنبال دسترسی سریع و بی‌وقفه به اطلاعات باشند. هر لحظه‌ای که کاربر برای بارگذاری‌شدن صفحه مدنظرش منتظر می‌ماند، فرصتی است که احتمال دارد برای همیشه از دست برود. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی تأخیرهای جزیی در بارگذاری صفحات، می‌توانند به کاهش نرخ تبدیل کاربر  به مشتری، افزایش نرخ خروج و در نهایت، افت جایگاه وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجوی گوگل منجر شوند. به همین دلیل بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت، نه‌تنها از منظر تکنیکی بلکه به‌عنوان نوعی استراتژی اساسی برای بهبود تجربه کاربری و رشد کسب‌وکار اهمیت بالایی دارد.

 

از همراهی شما سروران گرامی با مطالب سایت وب‌پارسه، صمیمانه متشکریم. امیدواریم که مطالعه مقاله "تکینیک‌های بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت" برای شما سودمند باشد. خواهشمندیم با ارسال نظرات، پیشنهادها و انتقادهای سازنده خویش در جهت تولید محتواهای باکیفیت‌تر با ما همکاری کنید. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به بخش وبلاگ سایت وب‌پارسه، آخرین اخبار و مقالات مربوط به حوزه دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت را مطالعه فرمایید.



تگ‌ها: بهینه سازی بهینه سازی سرعت بهینه سازی سرعت وب بهینه سازی وب سایت تکنیک های بهینه سازی
آخرین مطالب
قالب آماده پست و استوری آموزشـی برای اینستاگرام
قالب آماده پست و استوری آموزشـی برای اینستاگرام

طراحی پست و استوری‌های حرفه‌ای، کلید موفقیت در این شبکه اجتماعی است. با استفاده از قالب‌های آماده اینستاگرام، می‌توانید بدون داشتن دانش طراحی، پست‌ها و استوری‌هایی با کیفیت بالا ایجاد کنید.

راهنمای جامع تدوین نقشه راه کسب‌وکار اینترنتی
راهنمای جامع تدوین نقشه راه کسب‌وکار اینترنتی

نقشه راه کسب و کار اینترنتی، ابزاری استراتژیک است که با تحلیل دقیق بازار، تعیین اهداف و تدوین استراتژی های مؤثر، کسب و کارها را در مسیر رشد و موفقیت هدایت می‌کند.

مشخصات و قیمت احتمالی پیکسل بادز پرو 2
مشخصات و قیمت احتمالی پیکسل بادز پرو 2

گوگل قصد دارد نسل دوم پیکسل بادز پرو را با طراحی بهبودیافته، رنگ‌های جدید و تراشه قدرتمند سری Tensor A رونمایی کند.

راهنمای گام به گام ساخت اینفوگرافیک
راهنمای گام به گام ساخت اینفوگرافیک

با گذشت زمان، اهمیت انتقال سریع اطلاعات به مخاطبان سایت ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود که این موضوع با کمک ایجاد طرح های اینفوگرافیک در نرم‌افزارهای طراحی، قابل‌حل خواهد بود.

نحوه ساخت پادکست معرفی محصولات سایت
نحوه ساخت پادکست معرفی محصولات سایت

ساخت پادکست از روش های مؤثر برای ارتباط با مخاطبان و معرفی محصولات سایت است. پادکست مستقیماً وارد ذهن مخاطب می شود و او را با محصولات و خدمات سایت آشنا می کند.

مانیتور جدید ردمی با کیفیت 4K و قیمت کمتر از 170 دلار
مانیتور جدید ردمی با کیفیت 4K و قیمت کمتر از 170 دلار

شیائومی بی سروصدا مانیتور جدیدی را از برند ردمی معرفی کرد. این دستگاه که A27U نام دارد، مانیتوری 27 اینچی و مقرون ‌به‌ صرفه است.

آیفون 15 پرفروش‌ترین گوشی سه‌ماهه دوم سال 2024
آیفون 15 پرفروش‌ترین گوشی سه‌ماهه دوم سال 2024

اپل دوباره صدرنشین فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان شد و سه مدل از آیفون 15 جایگاه‌های اول تا سوم را تسخیر کردند.

پنج نکته کلیدی درباره ارائه ویژگی های محصول در سایت
پنج نکته کلیدی درباره ارائه ویژگی های محصول در سایت

با رعایت نکات کلیدی ارائه ویژگی های محصول در سایت، می‌توان توضیحات محصول را به‌گونه‌ای طراحی کرد که مشتریان بیشتری به خرید از وب سایت ترغیب شوند.

نارضایتی کاربران از واترمارک کردن متون ChatGPT
نارضایتی کاربران از واترمارک کردن متون ChatGPT

شرکت OpenAI هنوز در خصوص واترمارک کردن متونی که ChatGPT تولید می‌کند، تصمیم‌گیری نکرده است.

طراحی سایت لباس زنانه
طراحی سایت لباس زنانه

امروزه باتوجه به افزایش استفاده از اینترنت، هر کسب و کاری به منظور توسعه بازار و برندسازی، نیاز به سایت دارد.

نحوه نگارش توضیحات محصول در سایت
نحوه نگارش توضیحات محصول در سایت

نقش‌ اصلی هدایت مشتریان سایت به سمت دروازه‌های خرید را توضیحات محصول ایفا می‌کنند زیرا اغلب بازدیدکنندگان این توضیحات را عامل اصلی تصمیم‌گیری‌ خویش برای خرید می‌دانند.

مذاکره متا با ستاره ‌های هالیوود برای صداگذاری هوش مصنوعی
مذاکره متا با ستاره ‌های هالیوود برای صداگذاری هوش مصنوعی

به گفته چند منبع آگاه، شرکت متا با چهره‌های مشهور هالیوود برای حق ضبط و استفاده از صدای آن‌ها در پروژه‌های هوش مصنوعی مذاکره کرده و به آن‌ها پیشنهادهای چندمیلیون‌دلاری داده است.

ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
ارتباط هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی با قدرت شگفت‌انگیزش در تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، دریچه‌ای نو به سوی بازاریابی دیجیتال گشوده و امکاناتی فراتر از تصورات را برای بازاریابان فراهم کرده است.



استعلام قیمت